BOKSPINDELN – en plattform för läsfrämjande projekt

Läsa, leka mångspråka! – förstudien inlägg 1

Många förskolor står i dag utan modersmålslärare. Samtidigt ska de enligt skollagen verka för att barnen ska ha möjlighet att utveckla både det svenska språket och modersmålen. Med den här förstudien vill vi kartlägga bra exempel på samverkansmodeller för kommun, bibliotek, förskola och familj, där språkutveckling, och speciellt flerspråkighet, står i centrum.

Målet är att inspirera pedagoger till att arbeta med flerspråkigt med litteratur i förskolan. På ett lekfullt sätt så att hela barngruppen samt föräldrarna engageras och gynnas, och att språk och läsning blir en del av barnens och förskolans vardag.

Under förstudien kommer vi att titta närmare på några utvalda kommuner, och förskolor och bibliotek där. Intervjuer kommer att göras och pedagogiska idéer kommer att samlas in.

Välkommen att följa vårt arbete genom blogginläggen på vår hemsida. Följ oss gärna (klicka på Följ på sidans överkan), så får du automatiska uppdateringar via din mejl så fort vi lägger ut ny information.

Nina Suatan

Projektledare

BokspindelnBokjorden-mörkt-hår-2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Information

This entry was posted on 2014-09-06 by in Förstudie till Läsa, leka mångspråka!, Läsa, leka, mångspråka!.

Navigation